Co kryje w sobie zielenina

zielenina

Zieleninę zwykliśmy dodawać do zup, sałatek a także wzbogacać nią kanapki. Bardzo zresztą słusznie, bowiem w zieleninie kryje się mnóstwo wartościowych substancji.

Jak przystało na zieleninę ma ona kolor zielony. Okazuje się, że nie bez znaczenia jest kolor produktów, który w tym wypadku skupia w sobie wielkie bogactwo witamin.
Rośliny zyskują ten kolor dzięki chlorofilowi, który nosi miano słonecznego barwnika a to z uwagi na fakt, iż pochłania on energię słoneczną. Przypuszcza się, bowiem badania jeszcze tego nie potwierdzają, że rośliny zielone wzmacniają odporność, chronią przed wolnymi rodnikami, mają korzystny wpływ na krwinki czerwone.

Owoce i warzywa zostały podzielone przez dietetyków amerykańskich na 5 grup a kryterium podziału oparty został na barwach.
Grupa biała to owoce i warzywa reprezentujące ten właśnie kolor i odcień. Znalazły się w niej zatem: pietruszka, seler, por, czosnek. Grupę żółtą reprezentują dynia i cytryna, zieloną szpinak,sałata, kapusta, rzeżucha, brokuły, niebieską jagody, bakłażan, czerwoną papryka, pomidory, wiśnie, jabłka.

Mówiąc o zieleninie większości z nas przychodzi do głowy pietruszka, a raczej jej natka. Dodajemy ją zarówno do zup, któż z nas wyobraża sobie bez niej rosół, sałatek, kanapek. Warto wykorzystywać ją w swojej kuchni, bowiem zapobiega anemii, krzywicy, wzmacnia wzrok. Ponadto wykazuje właściwości oczyszczające i odtruwające, przyczynia się do regeneracji naczyń włosowatych.
W jej składzie dopatrzyć można się tak cennych składników jak: witaminy A, C, PP, B, E, D, K, kwas foliowy a także żelazo, wapń, magnez, potas. Natka pietruszki dodatkowo ułatwia przyswajanie żelaza a zaledwie jedna łyżeczka natki zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na większość witamin i minerałów.

Mówiąc o zieleninie nie sposób pominąć szczypioru, który świetnie smakuje na kanapkach, jest idealnym dodatkiem do jajecznicy oraz sałatek. Ta zielona część cebuli, którą dzieci lubią ze względu na podobieństwo do śmiesznej fryzury, poprawia apetyt, oczyszcza organizm, ułatwia trawienie. W jego składzie znajduje się między innymi witamina C, kwas foliowy, witaminy B1 i B2 a także chlor, wapń, potas, magnez, fosfor.

Jeśli młode ziemniaczki, to tylko z koperkiem, którego olejek eteryczny pobudza soki żołądkowe, ułatwia przyswajanie pokarmów, poprawia trawienie, usprawnia pracę jelit, działa wiatropędnie. To wszystko za sprawą zawartego w koprze beta-karotenu oraz witaminy C.

Aby polubić szpinak należy go dobrze przygotować. Obróbka termiczna sprawia jednak, że tracimy cenne składniki, dlatego zaleca się spożywanie świeżych listków w postaci dodatku do kanapki czy sałatki.
W szpinaku znajduje się wiele cennych składników, zarówno witamin (A, E, K, C, kwas foliowy, witaminy z grupy B), jak i mikroelementów (żelazo, jod, mangan). Wszystkie one korzystnie wpływają na nasz organizm, chroniąc przed krzywicą, anemią, chorobami serca, nowotworami.
Warte podkreślenia jest jednak to, iż w składzie szpinaku znajdują się szczawiany, a one utrudniają wchłanianie żelaza i wapnia. Ich obecność zwiększa ryzyko wystąpienia kamieni żółciowych i nerkowych, toteż spożywanie szpinaku powinny ograniczyć osoby chorujące na nerki, żołądek, reumatyzm czy artretyzm.

Kiedy nadchodzą Święta Wielkanocne na naszych stołach gości rzeżucha. I szkoda, że tylko wówczas większość z nas po nią sięga. Jest łatwa w hodowli, dlatego warto mieć ją stale na kuchennym oknie. Zalecana jedna łyżka dziennie dostarcza wielu witamin: A, C, PP, E, B1 a także wapnia, siarki, żelaza, jodu, chromu.

Ze względu na bogactwo witamin i minerałów zawartych w zieleninie warto zadbać o to, by znalazła się ona każdego dnia na naszych talerzach oraz w naszych organizmach. Każda pora roku jest doskonała na hodowlę, bowiem większość z tych roślin można uprawiać na kuchennym parapecie, do czego serdecznie zachęcamy.
Zaopatrzmy się w nasiona rzeżuchy, wypełnijmy głęboki talerz watą lub ligniną, następnie zmoczmy ją i rozsypmy nasiona rzeżuchy. Zadbać należy o to, by dno talerza było stale wilgotne. W ciągu kilku dni nasiona rzeżuchy zaczną kiełkować a na zbiory należy odczekać około dwóch tygodni.
Na domowym parapecie hodować możemy również szczypiorek. Wystarczy wsadzić w doniczkę kilka cebulek i czekać na wyrośnięcie szczypioru, który dodać można do kanapek czy jajek.
W warunkach domowych wyhodować można także bazylię i pietruszkę i sięgać po nie każdego dnia przygotowując smaczne i zdrowe posiłki.

Źródło:

ravestin sklep

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *