Co zamiast mleka

zamiast mleka

Nie każdy może spożywać mleko. Przeciwwskazaniem jest między innymi alergia, która powoduje, że mleko znajduje się na czarnej liście. Kiedy zatem ten biały napój jest zakazany, sięgnąć należy po zamienniki, które pozwalają zaspokoić zapotrzebowanie na składniki odżywcze zawarte w mleku.

Mleko jest cennym produktem spożywczym, z którego, jeśli nie ma przeciwwskazań, nie warto rezygnować. Zawiera:
magnez, który usprawnia pracę układu nerwowego,
cynk wzmacniający odporność,
wapń odgrywający istotną rolę w gospodarce kwasowo-zasadowej, bardzo łatwo przyswajany,
witaminę A, która jest szczególnie ważna dla oczu,
witaminę D ułatwiającą przyswajanie wapnia,
witaminę E nazywaną witaminą młodości, a więc czuwającą nad naszym pięknem,
witaminy z grupy B otaczające opieką hormony oraz enzymy,
białka zawierające cenne aminokwasy, lekkostrawne,
a zatem składniki, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Jednym ze wskazanych zamienników mleka jest soja. W mleku sojowym znajduje się duża ilość cennych składników, między innymi: witamina E, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, wapń, fosfor, żelazo, białko, lecytyna.
Z mleka sojowego wytwarza się również ser tofu, który dostarcza organizmowi wapń i białko.
Spożywanie produktów sojowych nie jest zalecane w dużych ilościach ze względu na spore ilości protein. Produkty sojowe przyczynić mogą się również do wywołania alergii a także zaburzenia funkcjonowania tarczycy. Soja zawiera bowiem w swoim składzie tioglikozydy mogące zakłócić pracę tarczycy.

W przypadku rezygnacji z mleka krowiego, warto wybrać mleko kozie, które zawiera więcej potasu, fosforu, wapnia i witamin, aniżeli mleko krowie. Dodatkowo mleko to wykazuje znacznie słabsze właściwości alergizujące, dlatego zalecane jest przez alergologów.

Produkty mleczne to kolejna propozycja dla osób, którym zależy na wprowadzeniu do swojego jadłospisu produktów mających na celu zastąpienie mleka.
Nie należy jednak wybierać produktów beztłuszczowych, gdyż w ich składzie znajduje się obniżona ilość wapnia, co powoduje dodatkowo obniżenie przyswajania witaminy D.
Polecane są także jogurty naturalne oraz kefir, w których składzie znajduje się fosfor i wapń a także żywe kultury bakterii. Produkty te, co warte jest podkreślenia, wolne są od konserwantów i sztucznych barwników.
Z nabiałowej półki nie warto pomijać żółtych serów, które w odróżnieniu od serów białych mają znacznie więc, bo nawet dziesięciokrotnie więcej, wapnia. Dużo w nich jednak tłuszczu oraz nasyconych kwasów tłuszczowych, toteż ich częste spożywanie nie jest wskazane, zwłaszcza dla osób z nadwagą.

Mleko jest cennym produktem spożywczym, zwłaszcza z uwagi na zawarty w nim wapń. Inne składniki zawierają go także, jednak wapń z nich pochodzący nie jest tak łatwo przyswajalny, jak właśnie z mleka, niemniej jednak powinny być spożywane, głównie ze względu na ich bogactwo cennych składników.
Polecane są zielone warzywa typu szpinak, brokuły, natka pietruszki, rośliny strączkowe: fasola, groch a także czekolada, orzechy.

Spożywając mleko czy jego zamienniki pamiętać należy, że wapń wchłaniany jest sprawniej w obecności witaminy D. Pierwiastek ten nie ma tendencji do magazynowania, wobec czego powinien być dostarczany w codziennej diecie, by zaspokoić zapotrzebowanie na niego. Dodatkowo jest on wypłukiwany pod wpływem kofeiny, soli i białka. Z uwagi na to warto ograniczyć spożywanie produktów o dużej ich ilości.

Zobacz źródło informacji:

Calminax apteka cena

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *