W trosce o zdrowy kręgosłup

zdrowa dieta

Spora grupa ludzi skarży się na ból kręgosłupa, o który warto dbać już od najmłodszych lat. W większości przypadków wystarczy stosunkowo niewiele, by ból kręgosłupa, który potrafi być bardzo uporczywy, był nam obcy.

O kręgosłup należy troszczyć się od dzieciństwa a regularne przestrzeganie pewnych zasad sprawi, że nie będziemy się na niego skarżyć. Szczególnie istotne jest to, by nie popełniać na co dzień błędów, które prowadzą do skrzywienia i bólu kręgosłupa na różnej jego długości.

Wiele z nas większość dnia spędza przy biurku. Czy wobec tego pozycja, w jakiej pracujemy jest właściwa? Nasze stopy powinny swobodnie spoczywać na podłodze, ręce do łokcia na blacie a stawy biodrowe i kolanowe tworzyć powinny kąt 90 stopni. Każda z nas powinna posiadać krzesełko z regulowaną wysokością oraz wybrzuszonym w części lędźwiowej oparciem, które należy ustawić tak, by zapewnić sobie pożądaną pozycję. I choć zdarza się nam przyjmować różne pozycje, z pewnością nierzadko z nogą na nodze czy siedząc bokiem pilnujmy się, by większość czasu siedzieć z wyprostowanymi plecami.
Wskazane jest robienie przerw w celu wyprostowania kości co najmniej raz na godzinę.

Wracając z pracy do domu oddajemy się porządkom, gotowaniu i innym domowym zajęciom. Podczas ich wykonywania nasz kręgosłup niejednokrotnie zostaje obciążony. Kiedy stoimy, przygotowując na przykład obiad, zmieniajmy ciężar ciała z nogi na nogę. Możemy też oprzeć stopę pod stołeczkiem.
A co z zakupami? Lubimy je, ale raczej te, w których dokonujemy wyboru ciuchów, które jak wiadomo są lekkie. Kiedy jednak wybieramy się na większe zakupy, bo jak wiadomo wszystko lubi kończyć się naraz, najlepiej wybrać się na zakupy samochodem, do którego dojedźmy wózkiem. Jeśli jednak zmuszone jesteśmy nieść zakupy, rozłóżmy je na dwie torby tak, by ich waga była do siebie zbliżona. Można też zdecydować się na zakup plecaka, który nośmy zakładając go na dwa ramiona.

Równie istotny dla kręgosłupa jest wybór odpowiednich butów. I choć kobieca noga prezentuje się lepiej w modelach wyższych, nie przesadzajmy z wyborem wyższej niż 4-6 cm szpilki. Obuwie wysokie i szczupłe obciąża kręgosłup a przy tym deformuje stopy przyczyniając się często do powstania odcisków. Wybierając buty decydujmy się na modele, które dają stopie możliwość dopasowania się oraz stabilnego przemieszczania się z miejsca na miejsce.

Kiedy wyruszamy w długą podróż warto nie tylko skupić uwagę na tym, co spakować do walizek. Należy także zatroszczyć się o kręgosłup. Jeśli spędzimy czas za kierownicą, powinniśmy zadbać o prawidłową postawę ciała: kolana powinny być lekko ugięte, uda winny spoczywać na siedzeniu a obsługa pojazdu, dostęp do pedałów, drążka zmiany biegów, nie powinna krępować ruchów. W przypadku pasażera zadbać warto o posiadanie rogalika, który na czas drzemki dobrze jest założyć na szyję, by zmniejszyć ryzyko nadwerężenia odcinka szyjnego.

Dbając o kręgosłup należy przyjrzeć się swojej wadze oraz trybowi życia, jaki prowadzimy. Jeśli mamy nadwagę, kręgosłup jest obciążony a odkładający się na brzuchu nadmiar tłuszczyku sprawia, że kręgosłup zostaje pociągnięty do przodu. Dodatkowo mięśnie brzucha stają się bierne, tracą wobec tego umiejętność podtrzymywania kręgosłupa.
Osobom, którym doskwiera ból kręgosłupa zaleca się pływanie, które wzmacnia mięśnie i odpręża. Pozytywnie wpływa także jazda na rowerze oraz energiczne spacery na świeżym powietrzu, na przykład modny i bardzo korzystnie wpływający na organizm nordic walking.

Nic tak pozytywnie nie wpływa na nasze samopoczucie, jak odpoczynek. Warto dlatego dać sobie możliwość zrelaksowania się i wybrać coś, co lubimy najbardziej. Podczas gdy jedni relaksują się wypoczywając aktywnie, inni potrzebują błogiego lenistwa. Bez względu na wybór, należy dbać o to, by relaks towarzyszył nam możliwie każdego dnia.

Nasz organizm wypoczywa także nocą podczas snu, toteż dajmy sobie możliwość osiągnięcia maksimum korzyści. Co jest potrzebne? Z pewnością dobry materac, który umożliwi nam dobry sen a kręgosłupowi odpoczynek po ciężkim dniu. Wybierając materac warto dostosować go do naszego wzrostu oraz wagi, dlatego przed podjęciem decyzji doskonale byłoby, abyśmy mieli możliwość poleżenia na kilku modelach. Materac nie może być ani za miękki, ani za twardy, bowiem wówczas dochodzi do zniekształcenia się kręgosłupa, ten idealnie dobrany dopasowuje się do naszych kształtów.

Przestrzegając powyższych zasad można sprawić, że nasz kręgosłup będzie w dobrej kondycji. Jak widać nie są one na tyle uciążliwe i trudne do wykonania, aby nie dać sobie takiej możliwości.

Polecam Ci:

ravestin I lutenea cena I artroser opinia I calminax kup

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *