Wskazówki dla początkujących wegetarian

wegetarianizm

Rezygnacja z mięsa niesie za sobą konieczność solidnego doboru produktów spożywczych, które uzupełnią braki wiążące się z zaprzestaniem jego spożywania. Jeśli podejdziemy do tego zadania należycie, możemy mieć pewność, iż nasz organizm będzie funkcjonował sprawnie i bez zakłóceń, i co ważne, pozbawiony zostanie produktów, które, jak się okazuje, nie należą często do zdrowych, a to z racji polityki, jaką stosuje niejeden zakład przetwórstwa mięsnego, o czym przekonujemy się coraz częściej.

Jako że mięso jest produktem wysokobiałkowym, w diecie wegetariańskiej powinny znaleźć się produkty zawierające dużą ilość tego składnika. Białko znajdziemy w produktach mlecznych a także w produktach zbożowych, dlatego wybierając je należy zdecydować się na pieczywo pełnoziarniste oraz wysokobiałkowy nabiał, który zaspokoi zapotrzebowanie na ten, jakże potrzebny każdemu organizmowi, składnik.

Wegetarianie powinni wybierać produkty pełnoziarniste, bowiem są one znacznie bardziej wartościowymi. Wskazany jest zatem wybór ciemnego pieczywa, ciemnego ryżu, kaszy gryczanej i jaglanej oraz sięganie po kiełki i otręby.

Większość osób myślących o diecie wegetariańskiej kojarzy ją ze spożywaniem produktów sojowych. Wiedzieć należy jednak, że nie powinna ona być spożywana zbyt często, bowiem w jej składzie znajdują się tioglikozydy mogące zakłócić pracę tarczycy. Warto zastępować ją jajami oraz warzywami strączkowymi, na przykład fasolą, bobem czy ciecierzycą, które dostarczą nie tylko cennego białka, ale i istotnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i mikroelementów.

Szczególnie istotne dla wegetarian są nasiona i pestki, w składzie których znajduje się wiele cennych witamin, mikroelementów oraz, jak w przypadku orzechów, nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do diety wegetariańskiej wprowadzić zatem należy pestki dyni i słonecznika, orzechy, migdały, sezam. To doskonała propozycja na przekąskę w ciągu dnia, która dostarczy między innymi żelaza, wapnia, cynku, witamin z grupy B.

Źródłem wapnia są produkty mleczne, których w diecie wegetariańskiej nie powinno również zabraknąć. Dodatkowo są one szczególnie polecane z uwagi na ich korzystny wpływ dla układu pokarmowego.

Wybierając tłuszcze warto dokonywać zakupu tych, w składzie których znajdują się nienasycone kwasy tłuszczowe, prowitamina oraz witamina E. Takie składniki znajdziemy w tłuszczach roślinnych, od których wegetarianie nie powinni stronić. Polecana jest oliwa z oliwek, która jest świetnym dodatkiem do sosów i sałatek. Można na niej także smażyć, przy czym do tego zadania polecany jest także olej rzepakowy.

Mówiąc o diecie wegetariańskiej nie sposób nie wspomnieć o owocach i warzywach. Najbardziej odpowiednie są w postaci świeżej, dlatego warto wykorzystywać je często w sezonie. Poddanie ich działaniu temperatury sprawia, że część witamin i mikroelementów ginie, dlatego czas ich przygotowywania powinien być maksymalnie krótki a najlepszym sposobem jest użycie parowaru.

Przygotowując potrawy warto wykorzystać moc ziół zmniejszając do minimum używanie soli. W razie konieczności lepiej wybrać sól morską lub ziołową. Słodki smak powinien z kolei zagwarantować nam nie cukier lecz miód lub syrop klonowy.
Właśnie tymi produktami powinniśmy dosładzać herbaty, najlepiej ziołowe. Polecane są owocowe a także zielona i biała.

Każdego dnia wegetarianie powinni wypijać około 2 litrów niegazowanej wody mineralnej, która oczyści organizm, nawilży skórę a także ułatwi rozpuszczenie witamin i soli mineralnych. Sięgnąć należy po wodę, której smak zachęci nas do wypicia przynajmniej jednej butelki dziennie. Wiedzieć należy, że zawartość otwartej butelki wody kolejnego dnia jest już znacznie uboższa, dlatego każdy dzień powinniśmy zacząć od otworzenia nowej butelki ulubionej wody mineralnej, co zaleca się także tym, którzy bez mięsa nie wyobrażają sobie swojego istnienia.

Zobacz tutaj:

artroser sklad

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *